ekologia-w-liczbach.sp2.kostrzyn.pl

Zadania 2018.

Zadanie 1.

Śmieci towarzyszą nam każdego dnia, od narodzin do później starości. Przeciętny Europejczyk wyrzuca prawie pół tony odpadów rocznie. Pozbywanie się niepotrzebnych rzeczy stało się prawie ludzkim odruchem bezwarunkowym.

Jeśli nie potrafimy znacząco ograniczyć ilości wytwarzanych śmieci – wyrzucajmy je chociaż świadomie. Prawidłowo posegregowane odpady to wartościowy surowiec i wyraz naszej troski o środowisko.

Zanim wrzucisz bezmyślnie do kosza na śmieci kolejną plastikową butelkę, kolejną kartkę wyrwaną z zeszytu, kolejny kartonik po mleku, kolejny…  odkoduj każdą z liter następującej wiadomości:

XJPAX   DHZUHZXPAX

i... wciel ją w swoje życie.

 

WSKAZÓWKA:

Aby odkodować każdą z liter powyższej wiadomości należy:

Zapiszcie wszystkie działania.

Uwaga:

Alfabet łaciński składa się z następujących liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.

 

Zadanie 2.

Silniki spalinowe (w samochodach, ciągnikach) zasilane są benzyną lub olejem napędowym. Są one jednymi z głównych źródeł toksycznych gazów emitowanych do powietrza.

Tabela przedstawia toksyczne składniki spalin samochodowych silnika spalającego benzynę bezołowiową:

Rodzaj zanieczyszczenia Ilość w % w spalonej benzynie Ocena toksyczności
tlenek węgla 7,0 toksyczny
tlenki azotu 0,5 toksyczny
węglowodory 2,0 toksyczny
aldehydy 0,1 toksyczny
sadza 0,02 toksyczny
benzopiren śladowe ilości rakotwórczy

Oblicz, ile toksycznych składników „wyprodukuje” silnik samochodowy, który spali 50 kg benzyny bezołowiowej.

Gospodarstwa domowe wyposażone w samochód osobowy w Polsce.

Z roku na rok przybywa na polskich drogach samochodów osobowych. Już od dłuższego czasu ponad połowa polskich rodzin posiada samochód osobowy.

 

Zadanie 3.

  1. Ułóżcie i przyklejcie matematyczne domino, które rozpoczyna się i kończy logo konkursu Ekologia w liczbach.

  2. Przyklejcie hasła w kolejności odpowiadającej literom widocznym na dominie.

  3. Dopasujcie zadania do haseł i zapiszcie rozwiązania tych zadań pod hasłami.

ZADANIE

Na Oceanie Spokojnym zderzyły się dwa tankowce z ropą. Jak wiadomo ropa zatruwa środowisko oceaniczne. W pierwszym tankowcu było o 70 litrów ropy mniej niż w drugim. Razem przewozili 1900 litrów ropy.

Po zderzeniu w pierwszym tankowcu zostało tylko 95 litrów ropy. Ile trującej cieczy wylało się z pierwszego tankowca do oceanu?

ZADANIE

Samochód ciężarowy wydziela pewną ilość dm3 spalin w ciągu dnia, a samochód osobowy wydziela połowę tego co samochód ciężarowy. W ciągu lutego (zwykłego roku) oba samochody wyprodukują 3360 dm3 spalin. Ile spalin w ciągu dnia produkuje samochód ciężarowy?

ZADANIE

Rolnik opryskiwał od mszyc buraki, ale boczny wiatr zniósł opryski na rzędy pomidorów. Skaził przez to 4 rzędy pomidorów. W drugim rzędzie było o 120 krzaków mniej niż w pierwszym. W 3 i 4 rzędzie było po równo, ale w każdym o 50 krzaków mniej niż w dwóch pierwszych rzędach razem. Wszystkich krzewów było 440. Ile krzaków pomidorów skaził rolnik?

ZADANIE

Budowanie oczyszczalni ścieków wpływa pozytywnie na naszą przyrodę. Jedna taka oczyszczalnia wypuszcza do gleby oczyszczone ścieki w ilości 12000 litrów dziennie. Ile oczyszczonych ścieków dostało się do gleby w ciągu pierwszego kwartału 2016 roku ?

A. Zanieczyszczając wodę trujesz siebie i innych.

B. Skażona atmosfera źródłem wielu chorób.

C. Czysta gleba gwarantem zdrowej żywności.

D. Chroniąc przyrodę przedłużasz swoje życie.

 

Zadanie 4.

W Kostrzynie nad Odrą ogłoszono konkurs dla szkół, którego celem było zebranie jak największej ilości surowców wtórnych. Oto regulamin tego konkursu:

  1. Konkurs rozpoczyna się w dniu 01.03.2025 r. i trwa do dnia 01.04.2025 r.

  2. W konkursie biorą udział szkoły podstawowe.

  3. Za każdy kilogram zebranej makulatury szkoła otrzymuje 0,23 zł oraz 1 pkt.

  4. Za każdy kilogram zebranego plastiku szkoła otrzymuje 0,25 zł oraz 2 pkt.

  5. Za każdy kilogram metali kolorowych szkoła otrzymuje 0,37 zł oraz 1 pkt.

  6. Po zakończeniu konkursu każda szkoła otrzyma uzyskane podczas trwania konkursu pieniądze.

  7. Punkty uzyskane przez poszczególne szkoły zostaną zsumowane i wymienione na pieniądze w następujący sposób:

Do rywalizacji w tym konkursie stanęły 3 szkoły. Oto wyniki zbiórki surowców wtórnych podane w tonach:

  szkoła 1 szkoła 2 szkoła 3
Makulatura 0,645 0,345 0,478
Plastik 0,225 0,45 0,302
Metal 0,1 0,180 0,344

Ile pieniędzy uzyskała każda ze szkół biorących udział w tym konkursie?

 

Zadanie 5.

Powietrze, bez którego życie na Ziemi byłoby niemożliwe, jest bezbarwne i występuje w gazowym stanie skupienia. Nie można go zobaczyć, ale gdy jest w ruchu, można poczuć jego obecność.

W dzisiejszych czasach powietrze jest bardzo zanieczyszczone. Zanieczyszczenia powietrza w sposób istotny wpływają na zdrowie ludzi, powodując wiele dolegliwości układu oddechowego i krwionośnego. Największy wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzi i zwierząt obserwuje się w rejonach przemysłowych i zurbanizowanych. Grupy najbardziej narażone to: dzieci, osoby starsze oraz ludzie z chorobami dróg oddechowych. Zanieczyszczone powietrze ma również negatywny wpływ na kondycję ekosystemów oraz niszczenie materiałów (np. korozja metali).

Powietrze jest mieszaniną jednorodną gazów. Głównymi składnikami powietrza są: azot (78%), tlen (21%) i gazy szlachetne (1%).

Do podanych symboli/wzorów chemicznych dopisz nazwę pierwiastków/związków chemicznych:

Lp. Symbol chemiczny Nazwa pierwiastka/związku chemicznego
1. N  
2. O  
3. Ar  
4. He  
5. Ne  
6. Kr  
7. Xe  
8. H  
9. CO2  

SUDOKU CHEMICZNE

W kratki należy wpisać symbole/wzory pierwiastków/związków chemicznych tak, aby w każdym rzędzie, w każdej kolumnie oraz w każdym kwadracie wyróżnionym pogrubioną linią występowało dziewięć różnych symboli/wzorów.

Ekologia w liczbach